Sabtu, 14 Julai 2012

Pra Universiti wadah melakar kehidupan gemilang

assalamualaikum...remaja islam.
dalam kehidupan semua perkara telah di  aturkan oleh yg maha esa,kita ni sebagai hambanya...hanya mengikut apa yg telah di amanahkan oleh ALLAH s.w.t.
pengalaman ini sy nk kongsi supaya dapat di ambil pengajaran.
Selesai je spm,apabia mendapat keputusan rasa sedih yg teramat sgt kerana keputusan yang tidak berapa nk cmerlang.Bayangkanlah,betapa hancur nya hati,apabila keptusan kemasukan universiti tidak memihak kepada diri ini.Rasa diri sebagai seorang anak yg derhaka kerana tidak mampu memberikan senyuman kepada mak n abah.Mak ada cakap"x pe la nak,nanti insyaalah ada rezeki"dari segi zahir x terlihat kesedihan mak...tetapi dalam hati sudah pasti mak sedih,maka ketika itu hidup x tentu arah.
dalam rasa serba salah itu,tiba2 sy dapat tawaran masuk ke tingkatan enam,ketika itu hati bercampur baur samaada hendak ke uitm atau pra u..Akhirnya setelah membuat keputusan mengikut kata hati,saya memilih Pra u@tingkatan 6.apabila masuk je tingkatan 6 di smka Bandar Penawar,banyak perkara yg berlaku bermula dengan minggu orientasi,di situ banyak didedahkan perkara positif mgenai fom6,mula2 rasa kekok gak sebab sy seorg je dari sarawak,tp x lame lepas 2 rase senang jew nk sesuaikan diri ngn suasana sekolah smka bp
minggu orientasi tingkatan 6 bawah smka banar penawar

kwan adalah perkara penting lam fom6 ni,dan sy amatlah bersyukur kerana ALLAH memberikan sy kwn2 yg hebat.Mereka ni ada macam sifat,pada mulanya ada sedikit masalah kerna masing2 kurang kesfahaman dlm melaksanakan sesuatu program,tp alhmdulillah berkat kematangan akhirnya batch kami dpt bersatu.
Batch  PRA U Terbaik Daerah KOTA TINGGI
pelbagai program yg dilaksanakan pihak sekolah bnyk memberi kesan,dalam bnyk2 program saya amat terkesan program yg dianjurkan oleh pihak KEJORA mereka menghimpunkan pelajar2 tingkatan 6 seluruh kota tinggi.program itu member kesedaran pada saya bahawa ramai lg  yg bersungguh untuk masuk  U selepas dari itu ada sedikit kesdaran di hatibetapa pentingnya belajar untuk masa depan.Apbila masuk tingkatan 6 ,perkara yg perlu di ambil perhatian ialah amalanMEMBACA,dalam kelas sy ada seorg pelajar y sentiasa belajar dan sentiasa berada di kedudukan pertama dalam kelas,apa yg saya lihat ialah dia seorang yg amat rajin membaca



.ke2 ialah KESUNGGUHAN.dalam kelas saya ada seorg pelajar di mana semua guru mnyukainya beliau kerana sifat kesungguhannya.Beliau sentiasa mengikut apa sahaja perkara kebaikan yg dilakukan oleh rakan karib nya yg merupakan seorang pelajar yg hebat.benar kata pepatah "jika kita bekawan dengan org yg jual minyak wangi mka kita akan mndapat wanginya.manakala jika kita berkawan dengan orang yg munjual arang maka serba sedikit kesan hitam akan melekat pada diri kita"










guru2 yg tercinta

Perkara ketiga ialah HORMAT GURU,perkara ini juga nampak mudah di laksanakan tetapi hakikatnya amat sukar.kadang sesuatu perkara itu kita rasa kita sudah cukup matang dan dalam suatu keadaan yg betul tp hakikatnya kita silap.Jadi guru lah insan yg menegur kita dan kita sebagai penuntut ilmu,jgn sesekali menghina guru,kerana IMAM SYAFIE mengatakan bahawa "Ilmu adalah cahaya dan ilmu tidak akan dapat masuk dalam perkara maksiat"jadi berhati hatilah agar tidak menyentuh hati guru degan sikap negatif kita.

apabila sudah hampir dengan peperiksaan ,maka ketika itu makin bnyk halangan dan dan dugaan yg dihadapi,antaranya  masalah displin,besalah jiwa remaja memang mudah bergelora dan tercabar.ketika itu beberapa kawan sy telah digantung persekolahan selam dua minggu ,perkara ini amat memberi kesan kepada kami yg tingal di sekolah,bayangkan kami pelajar lelaki cuma ada 11 owg,dan 6 owg antara kami telah di gantung.Percaya atau tidak ,perkara ini memberi banyak hikmah .antaranya ialah,akibat dari hal itu telah memberi kami bnyk pengajaran dalam sudut emosi.rakan yg di gantung itu meberikan perubahan positif dalam sikap merka ketika belajar kerana mereka terkesan dengan cabaran yg di berikan oleh pihak pentadbir sekolah iaitu mereka mesti cemerlang dalam stpm dan hasilnya merka suma kini ditawarkan menyambung pengajian peringkat ijazah di IPTA.
Hebatkan kuasa ALLAH.setiap perkara ada hikmah nya.DIA telah merancang perjalanan hidup kita ini.Jadi bagi sesiapa yg dapat tingkatan 6 tu jgn risau .pergi jew dengan USAHA dan TAWAKAL,kejayaaan akan datang di dalam hidup anda.aminnnnnnnn

kesimpulannya apabila sudah melakukan suatu keputusan maka yakinlah dan bersungguh agar tercapai impian.




Setingi tinggi perhargaan kepada GURU2 TINGKATAN 6  SMKA BANDAR PENAWAR =USTAZ IDRIS ,USTAZAH PUSPA,USTAZAH SALINA ,USTAZAH  ROSMAWATI, USTAZAH, B.ARAB ,USTAZ HASRIN ,USTAZ WAN MAT,SUMA  CIKGU  SMKA BP dan RAKAN 2 TINGKATAN 6  SMKA BANDAR PENAWAR

Ikhlas dari  MHBI

4 ulasan:

  1. banyak perkara dah berlaku. tapi semua ada hikmahnya.buktinya, semua dah berjaya sekarang.alhamdulillah.

    BalasPadam
  2. tahniah kpd akk2 & abg2 semua...all the best to all of u..pray for me for stpm 2012 !!.

    BalasPadam
    Balasan
    1. moga korg suma cemerlang aminnn

      Padam